Dit is Premsela - Een relatie met boeken

March
,

De tentoonstelling en installatie Dit is Premsela – Een relatie met boeken is gecureerd en ontworpen door de Palestijnse curator Ali As’ad. As’ad heeft het deel van de boekencollectie dat zich in de Van Eesteren Museumwoning bevindt, gebruikt als startpunt van een zoektocht naar de overige delen van de boekencollectie van Benno Premsela en Friso Broeksma. Vervolgens heeft hij de collectie bekeken door een hedendaagse queer-lens. Hiermee probeert As’ad de bredere context van Benno Premsela’s leven, werk en nalatenschap te illustreren. Hij is daarbij vooral geïnteresseerd om de ontbrekende ruimtes rond en tussen de verspreide collecties te reconstrueren en te speculeren over hoe en waarmee die ruimtes zouden kunnen zijn ingevuld. As’ad keek daarbij naar eerdere tentoonstellingen over Premsela en naar objecten en documenten die hij vond in andere particuliere en institutionele archieven, waaronder het Stadsarchief Amsterdam en het IHLIA-archief in de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

Curator, ruimtelijk en grafisch ontwerp Ali T. As'ad

26 Mar
30 Apr
Ondersteund door
In deze tentoonstelling
Museumwoning als onderzoeksplek

De tentoonstelling Dit is Premsela – Een relatie met boeken maakt onderdeel uit van het programmaonderdeel ‘Museumwoning als onderzoeksplek’. Hierin worden objecten uit de museumwoning in de schijnwerpers gezet en geherinterpreteerd door hedendaagse ontwerpers en curatoren. De grote boekenkast op de onderste verdieping van de woning is het eerste object dat op deze manier onder de loep is genomen.

In de tentoonstelling en installatie Dit is Premsela – Een relatie met boeken komen naast de boeken ook stukken uit de meubelcollectie van het Van Eesteren Museum terug. Met deze meubels worden Benno Premsela-achtige etalages gecreëerd waar bezoekers kennis kunnen maken met en/of het lezen van de boekencollectie.

Boekencollectie in te zien

De boekencollectie bevindt zich in de Van Eesteren Museumwoning. Onderzoekers en geïnteresseerden die de boeken willen inzien, kunnen op aanvraag inzage krijgen. Klik hier voor meer informatie.

Lucht & Spel, ingesproken door Abdelkader Benali.
In deze tentoonstelling