Fietstocht van de maand juni: De Groentaal van Nieuw-West

June
,
Essenlaan, fotograaf: Nico Broek

Fiets mee en ervaar de groen- en bomentaal van Nieuw-West.

De ontwikkeling van de Westelijke Tuinsteden, als onderdeel van het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam uit 1935, was een mijlpaal in de ontwikkeling van ‘de groene stad’. Vernieuwend binnen het AUP-principe licht, lucht en ruimte waren het gebruik van groen en de rol van de landschapsarchitect.

Het almaar doorstromende groen, met de groenstrook en de parkstrook als kenmerkend element voor het tuinstadkarakter, structureert op alle niveaus de ruimtes van Nieuw-West. Een eigen bomentaal ondersteunt de leesbaarheid van de lijnen, de (tussen)ruimtes en de overgangen. De bomen orkestreren de wijken: van marsmuziek tot jazz!

De fietstocht door Nieuw-West voert ons van de voordeur van het Van Eesteren Museum tot in het landschap van de Osdorper Binnenpolder en via de Sloterscheg weer terug.

Een deel van de Osdorper Binnenpolder heeft nog de zichtbare kenmerken van de oude middeleeuwse veenweideverkaveling. Een ander deel ontwikkelt zich intussen steeds verder tot de Tuinen van West. We herkennen hier het proefstuk van Van Eesteren voor de latere Noordoostpolder en de gevolgen van het nooit aangelegde Kanaal om de West.

Let op: Voor de fietstocht heeft u een eigen fiets nodig.

Tijd 13:30 - 15:30 uur.

Toegankelijkheid Bekijk hier de toegankelijkheid van het Van Eesteren Museum.

Voertaal Nederlands

Locatie De fietstocht start en eindigt in het paviljoen van het Van Eesteren Museum, Noordzijde 31.

Tickets zijn alleen vooraf via de website te koop.

30 Jun
Ondersteund door
Partners
No items found.
Lucht & Spel, ingesproken door Abdelkader Benali.