Deze maand

Speel Goed door architecten: The Toy van Anne Tyng

In het kader van ons jaarthema Spel & Stad schrijven we elke maand over Speel Goed gemaakt door architecten. De afgelopen maanden hebben we speelgoed belicht ontworpen door vermaarde architecten als Mart Stam, Alma Siedhoff-Buscher, Charles & Ray Eames, Vilanova Artigas, Bruno Taut en Enzo Mari. Deze maand staat architecte Anne Tyng (1920 – 2011) centraal.

Tyng was Amerikaans maar geboren in China waar haar welgestelde ouders als missionarissen werkten. Vlak voor de tweede wereldoorlog begon zij haar studie architectuur aan Harvard waar ze les kreeg van Mies van der Rohe én de eerste vrouw werd die als ingenieur afstudeerde. In 1949 was Anne Tyng de eerste vrouw in Pennsylvania die haar architectuurlicentie kreeg.

Nog voordat zij haar licentie kreeg, ontwierp Tyng in 1948 een modulaire, in elkaar passende bouwset: The Toy. Kinderen konden met de 21 stukken verschillende objecten maken, zoals een hobbelpaard of een mini-auto. Ze was bij de ontwikkeling van The Toy beïnvloed door de Amerikaanse filosoof John Dewey die ervoor pleitte dat kinderen meer moesten leren door actie en minder door observatie of theorie.

Tyng bleef haar hele leven geïnteresseerd in de complexiteit van geometrische vormen. Ze ging werken voor de architect Louis Kahn, met wie ze een relatie kreeg, en samenwerkte aan de beroemde futuristische City Tower, ontworpen voor de stad Philadelphia, maar nooit gebouwd. De toren kent een kenmerkende structuur van geometrische vormen en het lijkt alsof The Toy de inspiratie is geweest. En zo is Tyngs speelgoed terug te vinden in het architectonische werk van Kahn.