Deze maand

Speel Goed door architecten: The Toy van Charles & Ray Eames

Charles Eames studeerde architectuur in St. Louis in de Verenigde Staten van Amerika, hij werd van school gestuurd na een pleidooi over het werk van architect Frank Lloyd Wright en zijn belangstelling voor moderne architectuur werd niet op prijs gesteld. Kort daarna ontmoette hij de Amerikaanse artiest, ontwerper, architect en filmregisseur Ray Kaiser, met wie hij in 1941 trouwde. Samen zou het duo uitgroeien tot een van de meest gevierde designers van de 20e eeuw.

Ook voor volwassenen

De Eamesen omarmden het idee van spel als doel op zich, het idee dat creativiteit ongebonden en niet competitief moest zijn. Vanuit dat gedachtegoed ontwierpen zij in 1951 The Toy, een kleurrijk en slim doordacht product voor zowel kinderen als volwassenen. Het bestaat uit een pakket van vier vierkante en vier driehoekige, kleurrijke vinylpanelen, samen met houten deuvels en verbindingsdraden. De instructies geven ideeën, tips en inspiratie voor wat iemand met de onderdelen kán doen, maar vertellen niet wat hij of zij ermee móét doen.

Onbeperkte mogelijkheden

The Toy heeft bijna onbeperkte gebruiksmogelijkheden. Het is perfect voor het bouwen van tunnels, torens, huizen en tenten. Je kunt het gebruiken als theaterdecor voor een show, als feestversiering, als schaduw voor de zon of zelfs als vliegtuig! Op het etiket aan de buitenkant van het pakket staat: ‘Groot. Kleurrijk. Gemakkelijk te monteren. Om een lichte, heldere uitbreidbare wereld te creëren die groot genoeg is om in en rond te spelen.The Toy werd geproduceerd tot 1959. In 2017, heeft Eames Office (US)  The Toy weer in productie genomen.